loading...
AHAN
SAEGHE بازدید : 23 دوشنبه 20 آبان 1398 نظرات (0)

ورق آلومینیوم

 

معرفی ورق آلومینیوم و انواع آن

آلومینیوم دومین عنصر روی زمین بعد از اکسیژن از نظر فراوانی است، که در کاربردهای مهندسی از اوایل قرن ۱۹ به صورت یک رقیب برای سایر فلزات پدیدار شد و دارای صرفه اقتصادی است. با توجه به نیاز صنعت به مواد با خواص منحصر به فرد مثل  و آلیاژهای آن، آلومینیوم می تواند بر روند رشد تولید و استفاده از مواد جدید به شدت تاثیرگذارد. اولین کاربرد اقتصادی آلومینیوم، موارد بی سابقه ای مثل قاب آینه ها، پلاک خانه ها و سینی های پذیرایی بوده است. وسایل آشپزی نیز همچنین جزو اولین بازارهای عمده آلومینیوم می باشند. در حال حاضر آلومینیوم در کاربردهای گوناگون به حدی رشد کرده است که عملا هر جنبه ای از زندگی مدرن به طور مستقیم یا غیر مستقیم متاثر از این فلز است. در بازار فلزات آلومینیوم بعد از آهن و فولاد دومین مقام را به خود اختصاص داده. رشد سریع صنعت آلومینیوم به ترکیبی از خواص منحصر به فرد این فلز نسبت داده می شود که یکی از کاربردی ترین مواد مهندسی و سازه ای است. اخیرا توجه خاصی به آلومینیوم و دیگر فلزات کم دانسیته به عنوان مواد مهندسی برای ناوگان حمل و نقل شده است که بر کاهش مصرف سوخت تاثیرگذار بوده است. یک خاصیت مهم از این مواد، استحکام مخصوص آن ها است که به وسیله نسبت استحکام کششی به وزن تعریف . اگرچه آلیاژی از این فلزات کم دانسیته، استحکام کششی کمتری نسبت به یک ماده با دانسیته بالاتر مثل فولاد از خود نشان می دهد ولی از نظر وزنی این فلزات سبک قادر به تحمل بار بیشتری هستند.

 

 

در بین چشمگیرترین خواص ورق آلومینیوم کاربردهای فراوان را می توان ذکر کرد. بازه خواص فیزیکی و مکانیکی که می توان در آلومینیوم به دست آورد قابل ملاحضه است. بیش از سیصد ترکیب آلیاژی به طور عمومی شناخته شده اند و آلیاژهای بسیار دیگری به صورت بین المللی و در روابط بین تولیدکنندگان و خریداران گسترش یافته. از خواص ورق آلومینیوم می توان به ظاهر زیبا، سبک وزنی، قابلیت تولید بالا، خواص فیزیکی، خواص مکانیکی و مقاومت خوردگی اشاره نمود.

آلومینیوم دانسیته ای برابر ۲٫۷ گرم بر سانتی متر مکعب دارد که تقریبا یک سوم دانسیته فولاد ، مس یا برنج می باشد. این فلز در بیشتر محیط ها مثل اتمسفر، آب، محیط های پتروشیمی و سیستم های شیمیایی متعدد دیگری قابلیت مقاومت خوردگی بالایی از خود نشان داده است. سطوح آلومینیومی می تواند به شدت بازتاب دهنده باشد. انرژی تشعشعی، نور مرئی، گرمای تشعشعی و امواج الکترومغناطیسی به طور پربازده ای منعکس می شود در حالی که سطوح آندایز شده و آندایز شده سیاه می توانند نور را منعکس کننده یا جذب کننده.

 خاصیت منعکس کنندگی آلومینیوم پولیش شده در بازه گسترده ای از طول موج ها؛ منجر به انتخاب این فلز برای انواع مصارف تزئینی و خاص شده..

آلومینیوم معمولا رسانش حرارتی و الکتریکی بسیار عالی از خود نشان داده ولی آلیاژهای خاص با مقاومت الکتریکی بالا توسعه پیدا کرده. برای مثال این آلیاژها در موتورهای الکتریکی با گشتاور بالا به کار می روند. در وزن مساوی تقریبا دو برابر مس رسانایی دارد. نیاز به هدایت الکتریکی بالا و استحکام مکانیکی به طور همزمان با استفاده از کابل های طویل انتقال ولتاژ بالای آلومینیومی تقویت شده با هسته فولادی مرتفع می شود.

 

هدایت حرارتی ورق آلومینیوم در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد هدایت حرارتی ورق مسی می باشد که در مورد مبدل های حرارتی، بخارسازها، وسایل گرماساز برقی، لوازم آشپزخانه و سرسیلندر ماشین ها و رادیاتورها مفید واقع می شود. ورق آلومینیومی غیر فرومغناطیس می باشد؛ خاصیتی که در صنایع الکتریکی و الکترونیکی حائز اهمیت است. ورق آلومینیوم همچنین غیر سمی می باشد و معمولا برای ظروف نگهدارنده غذا و نوشیدنی ها مورد استفاده واقع می شود. آلومینیوم را می توان با صافی سطح متنوعیایجاد کرد. در حالت صیقلی عادی ظاهر جذابی به خود می گیرد. عملا آلومینیوم می تواند به هر رنگ یا بافتی را تبدیل شود.

بعضی از آلیاژهای آلومینیوم از نظر استحکام از فولادهای سازه ای نیز پیشی گرفته است. اگرچه آلومینیوم خالص و آلیاژهای خاص آن به خاطر استحکام و سختی به شدت کمی که از خود نشان می دهند مورد توجه قرار گرفته اند استحکام مکانیکی آلومینیوم را می توان با ریز کردن دانه، کار سرد و عناصر آلیاژی افزایش داد که دو فرآیند آخر مقاومت خوردگی را کم می کنند.

نحوه تولید ورق آلومینیومی:

 

ورق آلومینیوم به طور مستقیم از شمش آلومینیوم توسط فرآیند نورد گرم تولید می گردد. در این فرآیند ابتدا شمش آلومینیوم در درجه حرارت های بسیار بالا گرم می شود سپس جهت افزایش طول از میان غلتک ها عبورمی کند و ضخامت آن کاهش پیدا می کند. محصول نهایی پس از سرد شدن به شکل ورق یا رول پیچیده شده و روانه بازار مصرف می شود.

عمده کاربردهای ورق آلومینیوم:

صنعت حمل و نقل

پوسته جت

مخازن سوخت هوافضا

مخازن نگه دارنده سوخت در دمای پایین

ریل های راه آهن

صنایع نظامی

ساخت لوازم خانگی

صنعت داروسازی

ساختن پلاک

صنایع ساخت و ساز

 

 

مهمترین ویژگی های ورق آلومینیوم:

وزن سبک

قیمت مناسب

شکل پذیری بسیار بالا

قابلیت انعطاف

سطح براق، صاف و یکدست

مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی

 

ابعاد ورق آلومینیوم:

ضخامت ۰٫۲ الی ۳۰ میلی متر

ابعاد استاندارد ۱۰۰۰*۲۰۰۰ و ۱۲۵۰*۲۵۰۰

آلیاژ استاندارد ۱۰۵۰-۱۲۰۰-۳۱۰۵

آلیاژهای قابل سفارش ۱۱۰۰-۳۰۰۳

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3
  • بازدید ماه : 8
  • بازدید سال : 8
  • بازدید کلی : 913